Bruxism - Team Dental ClinicTeam Dental Clinic

Blog Bruxism

Bruxismul sau scrâșnitului din dinți cum mai este denumit popular, nu poate fi numit o boala ci mai degraba un obicei, o tulburare  definita prin încleştarea maxilarelor si “scârțâit” al dintilor.

MANIFESTARI

În bruxism pacientul strânge maxilarul cu o forță de zece ori mai mare decât în timpul mestecării alimentelor, ceea ce duce la apariția fisurilor în smalț. Majoritatea manifestărilor bruxismului apar noaptea în timpul somnului, astfel pacientul observa doar dupa o perioada mai mare de timp efectele nefaste care conduc la abraziunea suprafeţelor dentare şi la leziuni dentare permanente, dar se confrunta şi cu durere cronică a articulaţiei temporo-mandibulare. În majoritatea situaţiilor, în timpul unui control stomatologic puteti afla că suferiţi de bruxism, dar şi care sunt cauzele acestuia, simptomatologia şi mai ales ce urmări poate avea.

TIPOLOGII

Există totusi, mai multe tipuri de bruxism, iar tratamentul acestei tulburări se adaptează nevoilor fiecărui pacient, în funcţie de tipul de bruxism dezvoltat:

FACTORI

Factori care duc la apariţia acestei tulburări sunt multipli si sunt in principal de natura psiho-comportamentali cum ar fi emoţiile puternice negative ca furia, nervozitatea, anxietatea,frustrarea date de situaţii stresante sau generate de un stil de viata inadecvat. Lipsa somnului, odihnă insuficientă sau în condiţii nefavorabile agraveaza de asemenea situatia pacientului ce sufera de bruxism. In cazul copiilor, adolescentilor si a persoanelor in crestere schimbarea dinţilor temporari cu cei permanenţi, erupţia dentară sau incongruenţele dentare , dezvoltarea disproporţională a oaselor maxilarelor, lucrările dentare realizate necorespunzător pot fi alti factori declansatori.

SIMPTOMELE

În general, bruxismul este o afecțiune silențioasă, se estimează că doar 5% dintre cei care o au prezintă simptome. Pacientul relatează că suferă des de dureri de cap, că se trezește din somn cu o senzație de tensiune la nivelul mușchilor feței. Bruxismul se poate însoți și de obiceiul de a-și roade unghiile, de a sta cu creionul în gură sau de a-și “mesteca” obrajii. Se poate observa și o dezvoltare a mușchilor maseteri, situați la nivelul obrajilor.Apare sensibilitatea dentară, chiar și pierderi de fragmente dentare (fracturi dentare). În timpul încleștării dinților, forțele mari aplicate asupra acestora duc la tensionarea ligamentelor care țin dinții în alveolele dentare. Astfel, cu trecerea timpului, aceste ligamente de prindere a dinților pe maxilare se slăbesc, dinții încep să se miște, bacteriile pătrund pe sub gingiile mobilizate și se formează infecții dentare, abcese sau se poate ajunge la boală parodontală. Iată deci că scrâșnitul din dinți poate duce chiar la pierderea dinților.

TRATAMENT

Pentru tratarea cu success a bruxismului este nevoie de a actiona pe mai multe planuri;având în vedere că principala cauză incriminată este stresul, este de un real folos să invățați tehnici de relaxare , de management al stresului .

Tratamentul stomatologic constă în corectarea mușcăturii (ocluziei), apoi recomandarea unei gutiere care va fi purtată pe timp de noapte. Gutiera îmbracă dinții arcadei și asigură lipsa contactului între dinți pe timpul nopții, ceea ce ajută mult în protejarea danturii, dar și în reducerea impulsului de a strânge maxilarele. Un tratament modern al bruxismului îl reprezintă cel cu botox, având rolul de a împiedica contracția excesivă a mușchilor maseteri, reducând astfel efectele bruxismului.

Dr. Bratiloveanu Florin